logo

FUNDACJA RODZINNA

23 grudzieñ 2023

FUNDACJA RODZINNA – PODSTAWOWE ASPKTY


1. Przepisy regulujące

Ustawa z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej wejście w życie 22 maja 2023 r.


2. Cel fundacji

Gromadzenie mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów

3. Formalności

Wpis do rejestru fundacji, Rejestr fundacji rodzinnych prowadzi Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim, zwany dalej "sądem rejestrowym".

4. Koszty założenia fundacji:

a) Opłata 600 zł (500 zł za wpis a 100 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, jeśli fundacja nie

będzie prowadziła działalności 250 zł

b) Koszt notariusza za sporządzenie aktu fundacyjnego

c) Koszt księgowości

d) Biegły rewident w niektórych przypadkach

e) Audyt raz na cztery lata - Audyt przeprowadza się co najmniej raz na cztery lata. W skład zespołu audytorów

wchodzą biegły rewident, doradca podatkowy, adwokat lub radca prawny.

f) Brak PCC

g) Brak podatku od spadków i darowizn w przypadku nabycia przez fundację mienia od Fundatora

 

5. Jaką działalność może prowadzić fundacja

a) Sprzedaż mienia

b) Najem, dzierżawa lub udostępnienia do korzystania w na innej podstawie,

c) Przystępowanie do spółek handlowych

d) Obrót papierami wartościowymi

e) Udzielanie pożyczek

6. Majątek Fundacji

Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

7. Obowiązki informacyjne fundacji rodzinnej wobec Krajowej Administracji Skarbowej

Na żądanie organu Krajowej Administracji Skarbowej fundacja rodzinna przekazuje w terminie wyznaczonym przez organ

Krajowej Administracji Skarbowej, nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia żądania, dane zawarte na liście beneficjentów, spis mienia oraz informacje o świadczeniach lub mieniu przekazanym w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, w tym ich rodzaju, wysokości świadczeń lub wartości mienia, terminie i sposobie spełnienia świadczeń lub przekazaniu mienia. W żądaniu organ Krajowej Administracji Skarbowej określa okres, za jaki informacje mają być przekazane.

8. Rozwiązanie i likwidacja fundacji rodzinnej

 Przesłanki rozwiązania fundacji rodzinnej Fundacja rodzinna ulega rozwiązaniu, w przypadku gdy:

zaszły okoliczności wskazane w statucie, w szczególności upłynął okres, na jaki fundacja rodzinna została

powołana, zrealizowany został cel fundacji rodzinnej, brak jest możliwości dalszej realizacji celu fundacji rodzinnej lub jego realizacja wiąże się z nadmiernymi trudnościami, a usunięcie przeszkód nie może nastąpić bez

konieczności poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów;

jest zarządzana w sposób oczywiście sprzeczny z jej celem lub interesami beneficjentów;

z innych ważnych powodów kontynuowanie działalności fundacji rodzinnej jest niecelowe;

zakończone zostało postępowanie upadłościowe fundacji rodzinnej prowadzącej działalność gospodarczą;

zaszły okoliczności, o których mowa w art. 105.

Formalne podstawy rozwiązania fundacji rodzinnej

rozwiązanie fundacji rodzinnej następuje na podstawie uchwały zarządu

rozwiązanie fundacji rodzinnej następuje na podstawie jednomyślnej uchwały zgromadzenia beneficjentów;

sąd rejestrowy orzeka o rozwiązaniu fundacji rodzinnej na wniosek beneficjenta albo z urzędu po

przeprowadzeniu rozprawy,

 

CIT 

o ile nie występuje wypłata środków 15% od wartości wypłacanych środków

 

*przy obliczaniu tego podatku nie można odliczać kosztów uzyskania przychodów i amortyzacji. Podstawą opodatkowania jest przychód równy wartości świadczenia lub mienia otrzymywanego przez beneficjenta

 

PIT

Brak (jeśli najbliższy członkowie) 

 

*Beneficjenci nie zaliczani do ww. grup zapłacą podatek dochodowy w stawce 15%. Stawkę tę stosuje się również do mienia otrzymanego w wyniku rozwiązania fundacji.



LIKWIDACJA FUNDACJI

Fundacja będzie musiała zapłacić podatek od wzrostu wartości majątku, który beneficjenci otrzymają w wyniku jej likwidacji 15% podatku

 

*W przypadku przekazania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej też należy zapłacić CIT 15-procentowy. Wówczas przychód pomniejsza się o wartość podatkową mienia wniesionego przez fundatora, tj. wartość niezaliczoną uprzednio do kosztów podatkowych, jaka byłaby przyjęta przez fundatora za koszt podatkowy, gdyby składnik ten został przez fundatora odpłatnie zbyty bezpośrednio przed wniesieniem do fundacji rodzinnej, nie wyższa od wartości rynkowej tego mienia.

 

Wniesienie majątku do Fundacji

Brak – neutralne podatkowo


ZUS i składki zdrowotne (wypłaty świadczeń)

Brak 

 

 

Danina solidarnościowa

Brak 

 

VAT

 

Do decyzji (limit 200 tyś obrotu)


* Jeśli fundacja rodzinna zamierza uzyskiwać dochody np. z najmu lokali, to rejestracja na VAT może być opłacalna. Co do zasady usługi związane z zakwaterowaniem (PKWiU 55) podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%. Fundacja rodzinna w takim przypadku może odliczyć VAT naliczony od wydatków związanych z utrzymaniem takich nieruchomości.







Cookies
Projekt i wykonanie BerMar multimedia

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny.